Стих
Стих (на гръцки: στίχος - стихос, рeд от
текст) е поетичен ред. В широк смисъл (нетерминологичо) под „стих“ се разбира
също стихотворение. В отличие от прозаичния текст, който има само синтактическо
деление, стихотворната реч допълнително се дели на стихове – обикновено къси
речеви отрязъци, възприемани като съизмерими и съпоставими.
Обредната, магическа реч у дивите
племена има изключително стихотворна форма. Тя преобладава във народното
творчество и епоса. В съвременната култура част от художествената реч е в
стихотворна форма.
Стихотворението е текст, състоящ се от
стихове. Към литературните жанрове, които традиционно имат стихотворна форма,
се отнасят поемата, одата, епиграмата, баладата, елегията и др.
По правило в поетическите текстове
стиховете се римуват един с друг в определен ред. Организираното съчетание на
стихове, закономерно повтарящи се в стихотворението, се нарича строфа, станса
или куплет. Нерядко се срещат и поетически текстове без рими — „бял стих“.
Строфа
Строфата е организирано съчетание на
стихове, закономерно повтарящи се в стихотворението. По правило в поетическите
текстове стиховете се римуват един с друг в определен ред. Нерядко се срещат и
поетически текстове без рими - бели стихове.
Най-малко 2 стиха може да образуват
строфа. Строфите биват няколко вида според броя на стиховете:
•
2 стиха - дистих
•
3 стиха - терцина/терцет/хайку
•
4 стиха - куплет/катрен
•
5 стиха - квинта/квинтира
•
6 стиха - сикстина
•
7 стиха - септина
•
8 стиха - октави
•
9 стиха - нони, специфичен вид /ababbcbcc/ - спенсърова строфа
•
10 стиха - децими, одически строфи
•
14 стиха - онегийна строфа
Дистих
Дистих е най-простата строфа -
двусрична. Ако се говори за вътрешно затворена цялост, при него римите могат да
бъдат само и единствено съседни. Първообразът на двусричната строфа е елегичният
дистих. По-късно двусричникът се явява като градивен елемент на сравнително
прости песенни или афористични стихотворения, примери за които можем да намерим
в цикъла "Аманети" от стихосбирката на Пенчо Славейков "Сън за
щастие". Възможни са и двусрични строфи, в които стиховете да не се
римуват помежду си, а със съседната строфа, но това на практика е разновидност
на четиристишието.
Клаузула
Клаузула в стихосложението е групата
срички в края на римуван стих, които определят типа на римата. В зависимост от
това къде пада ударението в клаузулата, римите се делят на мъжки, женски,
дактилни и хипердактилни:
•
при мъжката рима е акцентувана последната сричка от стиха,
•
при женската рима ударението е върху предпоследната сричка,
•
при дактилната рима акцентът пада на две срички от края на стиха,
•
при хипердактилната рима след последната ударена сричка следват три или
повече неударени.
Терцина
Терцина е тристишна строфа. За пръв път
е употребена от Данте в "Божествена комедия" и се характеризира с
особената си римова схема - "верижка", при която средният стих се
римува с първия и третия стих на следващата строфа. Тази римова схема дава
възможност едновременно за обособяване на строфата като самостойна единица
поради обхватното си римуване и в същото време за нейната връзка със
следващата, което пък създава цялостност на произведението. С тристишната
строфа, терцина, обаче не бива да се смесва сонетното тристишие терцет. Не само
заради различията в римуването, но и заради това, че терцетът е съставна част
от по-сложната строфична организация на сонета.
Видове
Акростих
Акростихът е вид поема или друг вид
текст в стихова форма, написани така, че първите букви на стиховете,
параграфите или други повтарящи се структури в текста да образуват ново
послание. При азбучника - абецедариус началните букви следват реда на азбуката.
В България едно от най-ранните (около 9 век) известни старобългарски
стихотворения в азбучен акростих е "Азбучна молитва", за чийто автор
се приема Константин Преславски. Друг български творец в акростих е Ефрем (14
век).
Александрин
Александрин е стих, който съдържа 12
срички. Александринът има две форми - тетраметър, или класически александрин и
триметър, или романтичен александрин. Името идва от Li romans d'Alexandre,
цикъл поеми от 12 век, написан в стихове от по 12 срички.
Бял
стих
Бял стих в поезията е стих, в който няма
рима, но за разлика от свободния стих, има размер: бял ямб, бял анапест.
Употребата на този термин е възможна
само за тези национални поезии, за които и размер, и рима се явяват характерни,
системообразуващи признаци: така например по отношение на древногръцката
поезия, в която нещо подобно на рима възниква по-скоро като изключение, и за
бял стих да се говори не е прието. Обаче в руската поезия, например, белият
стих се ползва в определени периоди (предимно в края на XVIII и началото на XIX
век), когато има значителна популярност; особено това се отнася белия ямб,
който е широко използван в поемите и стихотворните драми. През XX век
употребата на белия стих в руската поезия е в спад.
Версификация
Версификацията (от лат. versus, ‚стих‘ и
facio, ‚правя‘) е термин в поетиката, синоним на стихознание и стихосложение.
Представлява процеса и техниката на създаване на стихове съобразно правила и
изисквания, съобразени с особеностите на дадена метрика.
В отрицателен смисъл може да се
възприеме като синоним на стихоплетство, т.е. обръщане на изкуството на
създаване на стихове в занаят.
Версифицирана версия ще рече поетическа
версия на прозаически текст.
Хайку
Ха̀йку или хо̀кку е литературен жанр на
традиционната японска лирическа поезия, навлязъл от 1960-те години и в повечето
западни национални поезии.
Отличава се с изключително краткото си
изложение - в своя класически вид хайкуто се създава по схема 5-7-5 она
(японският он е донякъде сравним със сричката в индоевропейските езици).
Сонет
Сонетът
(на
италиански: sonetto; на окситански: sonet; на латински: sonus – звук) е вид
традиционна поетична (стихотворна) форма, която означава кратка песен. Сонетът
представлява кратка поема от четиринадесет стиха, образувани от 2 четиристишия
и 2 тристишия със стриктна рима и логическа структура[1]. Прието е към тази
група да се отнасят и сонетите на Шекспир.
За първи път сонетът се появява в
Италия, като Джакомо да Лентини се счита за негов създател. Той пише 250
сонета[2]. Други известни автори на сонети са Петрарка и Микеланджело. Във
Франция автори на сонети са Пиер дьо Ронсар, Бодлер и Стефан Маларме, а в Русия
Александър Пушкин („Евгени Онегин“) и Михаил Лермонтов.
Хекзаметър
Хекзаметърът (От гръцки: hex, шест и
metron, стъпка) в тоническото и силаботоническото стихосложение е стихотворен
размер, при който стиховете се състоят от шест стъпки. Обикновено първите пет
стъпки са дактили или спондеи, а последната е хорей или спондей. Дактилът е от
три срички - първата е дълга, а другите са къси; спондеят е от две дълги
срички; хореят е пак от две срички, но първата е дълга, а втората къса.
В хекзаметър са написани
"Илиада" и "Одисея" на Омир, и "Енеида" и
"Метаморфози" на Овидий. Това е най-използваният от древните автори
размер. Най-първо е използван в религиозните песнопения.
В хекзаметър са писали стихове
Александър Балабанов, Асен Разцветников, Пенчо Славейков и Никола Ракитин. То
обаче не получава широко разпространение в съвременната българска поезия.
Лимерик
Лимерик е кратка лирична миниатюра,
нонсенс (без смисъл), най-често гротесков стих с определен строеж на строфата,
състояща се от пет реда. Схемата на римуването е: аа-бб-а.
Същността на съдържанието е анекдот с
рима и има постоянен наратив:
Първият ред представя героя и случката.
Вторият ред е действието (често тук се
появява и втори герой).
Трети и четвърти ред са кулминацията.
Петият ред е неочаквана и абсурдна
развръзка на миниатюрата.
Тази лирична форма носи името на
ирландския град Лимерик (Limerick) и води началото си от Викторианска Англия,
често с неприлично, порнографско и светотатско съдържание е била популярна в
мъжките клубове.
Ясно и изчерпателно!
ОтговорИзтриванеБлагодаря!