Без претенции за авторство, тук съм събрала най-важните неща, които трябва да знае всеки, който прави опити да пише в стихотворна форма. Естествено не теорията пише поезията. Считам, че знанията за това как трябва да бъде направено, биха подобрили текстовете на много начинаещи.
СТИХОСЛОЖЕНИЕ
– построяването на стиха като дължина и
ритъм. В поезията ни преобладават два основни типа стихосложение – силабическо и силаботоническо:
силабическото стихосложение е онаследено
в литературата от фолклора и се определя от равния брой срички (силаба –
сричка) в стиховете, както и от мястото на паузата (цезурата) в тях. Използва
го най-вече Ботев, за да приближи звученето на творбите си към песента – един
от най-значимите образи в поезията му. Най-употребяваните от него силабични
размери са:
десетсричник (5+5) - Ти-ли-си-ма-ле //
тъй-жал-но-пе-ла
осемсричник (4+4) - Теж-ко-бра-те //
се-жи-ве-е
осемсричник (5+3) - Я-на-дуй-дя-до //
ка-ва-ла
силаботоническото стихосложение е вече
чисто литературно явление и обвързва броя на сричките (вече не е задължително
да е еднакъв, но обикновено е кратен) с мястото на ударенията (тоника –
ударение, акцент) в стиха. Силаботоническите размери се обособяват в две групи
– двусрични и трисрични. Двусричните са ямб и хорей, а трисричните – дактил,
амфибрахий и анапест. Една двусрична или трисрична група се нарича ,,стъпка”:
ямб – ударени са
само четни срички в стиха ( _ / ):
Ста-ни, ста-ни, ю-нак Бал-кан-ски
хорей
–
ударени са само нечетни срички в стиха ( / _ ):
Глъх-нат сгра-ди-те зло-ве-що гле-да
вся-ка
(както се вижда във втория пример, не
всяко възможно място на удареност е оползотворено – тези стъпки, които остават
без ударение, се наричат перихий)
дактил
–
ритмическата последвателност в стъпката е “ударена и две неударени срички” ( /
_ _ ):
Пом-ниш ли, пом-ниш ли ти-хи-я двор
амфибрахий – ритмическата
последователност е “неударена, ударена, неударена сричка” ( _ / _ ):
Вър-вя край смъл-ча-ни-те хи-жи
анапест – ритмическата
последователност е “две неударени, ударена сричка” ( _ _ / ) :
Аз не зна-я за-що съм на тоз свят ро-ден
Няма коментари:
Публикуване на коментар