Когато „готвите” своя роман, не се спирайте само на една рецепта
Преди да седнете да пишете, нахвърляйте скелета на романа. Така по-лесно да изградите цялостния сюжет на романа си. Ако оставите тази задача накрая, рискувате да влезете в една дълга спирала на преработване, нагласяване и редактиране на текстовете си.
- определете героите, помислете за имената и какви послания могат да носят те (нап. Виктор е име на победител (victory-победа));
- нахвърляйте работни сюжетни линии;
- измислете си събитие в сюжетната линия, което ще постави тези герои в екстремна ситуация (завръзка);
- после събитие, което ще е най-въздействащо, преломно (кулминация);
- помислете каква ще е развръзката, с отворен или затворен край;
Никога не оставяйте главните си герои само в черно и бяло. Имайте смелостта да разгледате лошия герой с най-човешките му качества; Добрият герой ще бъде по-пълнокръвен, ако има своите слабости.
Епизодичните герои. Те не се измислят просто ей така. Появата им има своя цел. Ролята им трябва да бъде цялостна и премислена. Не можете да вмъкнете герой или събитие и после да забравите да го довършите.
Когато някой герой е изчерпал ролята си, можете спокойно да го отпратите по начин, който съответства на идеята ви. Дали ще го убиете, изпратите в чужбина, или преместите в друг град, село, държава и т.н., зависи изцяло от Вас (автора);
Ако искате сюжетът ви да бъде вълнуващ, винаги поставяйте на героите си значими общочовешки цели. Най-вълнуващи са сюжетите, в които героите отхвърлят догмите на старото общество, преследват неотклонно идеалите си, бунтуват се срещу неправдите, търсят истината. Това може да се получи по различни начини, но обикновено най-важните промени, решения и събития се случват пред лицето на смъртта, когато човек е влюбен до ушите, страда от нечия раздяла, когато е лишен от основните си човешки права да бъде себе си поради болест, затвор и т.н. Естествено можете да вмъквате екшън, секс сцени, сложни за разрешение загадки. Важното е да успеете да развълнувате читателя. А това се случва, когато в действието настъпи обрат.
Никога не хвалете сам някой от героите си. Особено ако прототипът сте Вие. Оставете това занимание на читателя.
Определете дали пишете биографичен или художествен роман. И в двете сюжетни линии може да има малки отклонения (заради гледната точка).
Използвайте пряката реч, за да изградите образите по-пълнокръвни. Оставете героите да действат сами, вместо да разказвате действията им. Този тип повествование е винаги по-предпочитано.
Много въздействащи са романите написани от 1 лице и минало свършено време. Най-неподходящо за повествователен текст е сегашно историческо време (то се използва в друг вид текстове).
Проверявайте фактите, които споменавате. Романът ви може да стане хит и по тази линия. Добре проверените факти са източник на информация за читателя (те трябва да звучат достоверно и логично) и това може да създаде положителни нагласи към текста Ви. Дори във фентъзитата.
Не забравяйте, че един и същ сюжет, но разработен с различни истории и герои, на различно място, в различни епохи, може да създаде две съвсем различни книги (напр. „Гордост и предразсъдъци” и „Дневниците на Бриджит Джоунс).
Връщайте се и редактирайте фразите многократно, докато текстът зазвучи гладко и четивно. Накрая разпечатайте и прочетете на хартия.
Намерете си редактор или друг външен читател, който след като прочете, ако се е натъкнал на несъответствия, ще Ви запознае с тях и с мнението си.
В никакъв случай не реагирайте емоционално на критиките. Отбележете си ги и след седмица-две, опитайте да вникнете в тях и дори да коригирате там, където вижданията Ви позволяват.
И накрая малко мистика. Никога не забравяйте, че написаното слово е и заклинание за случване. Така че ако желаете нещо да не Ви се случи, не го описвайте, не го увековечавайте.
А после…
Потърсете и други рецепти за писане на романи.
Няма коментари:
Публикуване на коментар