Предговор
Хоризонтите в поетичния свят
на Цвета Иванова са необятни. Тя вижда света с очи на художник и рисува с думи.
Стиховете ѝ са пропити от себепознание и дълбока осъзнатост за света, за (не)преходното
в живота и необходимостта да се твори – прозрения, постигнати след затваряне
зад очите си, след поглед навътре към себе си. Читателят потъва в света, в
който влиза се само незримо, за да се изгуби сред тихото вълшебство – любовта,
която се ражда от едно докосване и прераства в обреченост. Лирическата героиня от
ничия се превръща в път и смисъл. Както често се случва, после любовта си
отива, проядена от неизбежните съмнения за несъвместимостта между контрастните
стихии – огънят и водата. След:
Сбогувам
се на прага на нощта
с
една любов – пресъхнала градина
следва прошката, която идва от онези небеса, в които любовта е още жива.
следва прошката, която идва от онези небеса, в които любовта е още жива.
В. Сорокин казва, че както
живее човек така и пише. Но припокриването на авторката с героинята ѝ е непълно.
Някои образи са изцяло художествени. Това се отнася по-скоро за хумористичните
и сатиричните творби. В тях, чрез елементи на гражданска лирика, политическа
сатира, често гарнирана с доза лека самоирония и битовизми, са казани тежки и
болезнени истини за съвремието ни.
Стихове със затрогваща
носталгичност ни връщат назад във времето, където ухае на слънце и на детство. По
чувствата играе тръпката от спомени. И пак оживяват онези звънки радости – локви,
гьол с жаби, папур, слънчогледови полета и плачещи върби.
Любовта е тази която
обединява смисловото многообразие на творбите. Всеобщата любов, любовта към ближния,
към природата, към родителите, към любимия човек. Тя осмисля временния престой
на душите ни тук, докато са в тленната обвивка на телата. Ап. Павел пише:
И ако едно по едно раздам всичко,
което имам, за да нахраня онези, които са в нужда, и дори ако дам тялото си да бъде
изгорено, но нямам любов в сърцето си, нищо не печеля.
( I Коринтяни 3:13)
Голям дял от книгата заемат
дълбоките философски размисли за отвъдно, за личния избор в перманентните
противоборства между свободния дух и мечтите от една страна и от друга –
жестоката реалност, сивото ежедневие и материализацията на живота. Колко ли
светове живеят един в друг в този свят от любов? Всеки от нас е микрокосмос,
умалено копие на вселената.
Душата
ми, без земната си кожа,
вселена
сбира в шепички. И свети!
Това е книга с разнообразна
тематика, богата на цикли с хронологично и тематично подредени творби. Макар да
ѝ е първа книга, авторката с лекота борави с различните стихотворни стъпки,
размери, строфи и римни схеми. Използва дистихоми, терцети, катрени, петстишия,
секстини, октави, акростихове и дори твърди форми, като сонета. Интересното е,
че всичките творби са създадени за по-малко от година, а сякаш са писани цял
живот. За краткия си творчески път Цвета Иванова постига невероятна творческа
зрялост.
Вярвам, че стихосбирката „Църква
за птици“ ще отвоюва своето място в най-новата ни съвременна лирика.
Няма коментари:
Публикуване на коментар