петък, 19 юли 2013 г.

Размисли за препрочитането. Аутодафе за книжни илюзии


от Нели Господинова

Наскоро попаднах на антикварно романче, издадено в началото на 20 век. По пожълтелите странички, чинно подвързани с устойчив картон и съшити с конец, някой от пра-пра-дядовците ми бе подчертал фрази и нахвърлил бележки. Книгата беше четена и препрочитана, а по записките с различен цвят и почерк личеше колко често е било това. Стана ми драго и скоро потънах в сюжета на един друг свят. Попаднах в ракурса на друга гледна точка.
Не знам защо, но покрай уханието на старите страници си спомних как преди една-две години препрочетох „Климати" на Андре Мороа – книгата, която за мен, беше настолно четиво в тийнейджърска възраст. Колко жалко, че не си бях водила бележки в полето и не бях подчертавала любимите си фрази. Всъщност препрочитането й разруши основите на добрите ми спомени и смъкна от пиедестала вкусовете на ранната ми младост. (Естествено днес, от позицията на сегашния си опит, имам вече различни критерии и вкус.) Но се получи друго: (тъй като не фабулата и не героите ме впечатлиха) – открих защо харесвам концепцията за различните гледни точки в живота (женската и мъжката, ясната и сложната, новата и старата). Препрочитането поясни страни от собственото ми Аз (най-вече склонността ми към емпатия на чувствата).


Ще кажете, че днес е по-лесно да пуснеш филма отново (ами пуснете го – аз лично виждам всеки път в даден филм различни неща. Като студентка гледах десетки пъти „Лунатици”, „Риба, наречена Уанда” и „Работещо момиче”). Днес обаче е трудно да посегнеш към отдавна прочетена книга. Предпочиташ нета. Там текстовете са кратки (не повече от страница). А и хартиените книги отидоха в мазетата и кофите за боклук. Затова препрочитаме рядко. Мисля си, че първият прочит е като първото впечатление. Определящо, но не окончателно. Сдобиваме се със свободата да опознаваме, чак след време... След първата среща. (Така както нещата се случват в любовните връзки.) За съжаление в една, просто прочетената и захвърлена, книга умират множество идеи, мисли, образи... неоценени и непознати завинаги. 

G-точката в четенето и писането, 2010г

Няма коментари:

Публикуване на коментар

Популярни публикации / месечен рейтинг