Без претенции за авторство, тук съм събрала най-важните неща, които трябва да знае всеки, който прави опити да пише в стихотворна форма. Естествено не теорията пише поезията. Считам, че знанията за това как трябва да бъде направено, биха подобрили текстовете на много начинаещи.
Да
си поговорим за...
1 .Лирическият герой (говорител). На
пръв поглед няма нищо, което да не е известно на пишещите, но ми се иска да
наблегна на две особено важни неща. Най-напред - лирически герой и автор
съвпадат ли?
Не, разбира се. Или по-точно – не е
задължително да съвпадат. Сигурен съм, че мнозина смятат, че е редно да пишат
само за нещо лично преживяно. Но поезията не е лексикон или репортаж от мястото
на събитието - съвсем нормално е поетът да пише за нещо, което не се е случило
с него, да описва преживени от друг събития или пък те да са напълно измислени.
Това не прави стиха му по-слаб, напротив - блясва въображението му,
импровизацията, превъплъщението му в други роли.
Още нещо. Какъв да бъде лирическият
герой? Шири се представата, че трябва да е непременно самият автор, дори и да
описва неслучили се с него неща. Не е така - особено въздействащо е, когато
лирическият герой е съвсем различен от теб - друг човек, животно, растение и
т.н. Тогава ти описваш свои мисли и настроения, но под чужда маска и тая
идентификация придава оригиналност и свежест на стиха ти.
2.
Заглавието. Нещо, на което много държа. Това е възлов елемент от стиха, той
кондензира темата и идеята, представя в сгъстен вид текста. Има заглавия,
използвани хиляди пъти и напълно изхабени от употреба, изпразнени от съдържание
- наричам ги заглавия-етикети. Те не внасят нищо ново във възприятието на
читателя, не привличат вниманието му и направо омаловажават силата на стиха.
Свежото, необичайно, нестандартно заглавие грабва читателското внимание,
предразполага към активно съпреживяване, стимулира и тонизира. Особено подходящ
модел е заглавие - цитат от стиха - първият ред, последният ред или някой от
средата, така се оформя едно логическо цяло заглавие-текст.
3. Финалът
на стиха. Прословутата поанта уж
е ясна на всички, но крие неподозирано богатство. Два са най-ярките примери за
нейната сила – когато тя обобщава с една или няколко думи темата и идеята на
стиха, обгръща го с наметалото на яснотата и точността, и, особено
привлекателната за мен изненадваща поанта, когато изведнъж смисълът на стиха
коренно се променя, преобръща се, отваряйки пред погледа на читателя новото,
непознатото, интригуващото.
Тези 3 компонента на стиха, наред с
всички останали, разбира се, синтезират в себе си двете основни характеристики
на поезията, върешно присъщи й и обуславящи разликата между поезията и
обикновеното стихоплетство - оригиналността и разнообразието. Но това вече е
друга тема.
Няма коментари:
Публикуване на коментар