Без претенции за авторство, тук съм събрала най-важните неща, които трябва да знае всеки, който прави опити да пише в стихотворна форма. Естествено не теорията пише поезията. Считам, че знанията за това как трябва да бъде направено, биха подобрили текстовете на много начинаещи.
Рима
Римата е съзвучие в края на стиха;
повторение на еднакви звукови групи, най-често в неговия край (където се
наричат клаузули). Играе стиховоорганизираща и ритмична роля.
Римата е изпитание за творческите
способности на поета и признак за овладяването на езика и на стихотворната
техника. Тя трябва да бъде естествена, а не търсена и натрапена, не изтъкната и
шаблонна, тъй като това косвено се отразява върху въздействието на
стихотворението над читателя. Римата не е задължителен елемент на всяко
стихотворение и на всяко стихосложение. В античното стихосложение, в народните
песни и в т. нар. бели стихове не се използват рими.
Значение
на римата
Звуковото повторение предимно в края на
два или повече стихове има ритмично, мелодично и косвено-смислово значение в
стихотворението. Като отбелязва със звуково повторение края на стиха и
способността за създаването на основната стихова пауза, римата засилва
усещането за разделянето на стихотворната реч на закономерно повтарящи се
съизмерими речеви единици – стихове. Ритмично значение има и редуването на
различен тип рими. Римата придава по-голямо благозвучие на стиховете.
Тя има значение и за смисловата им
изразителност, като се включва в съвкупността от средства за изразяване
преживяванията на поета, особено т. нар. фокусираща рима — римуване на думи,
най-важни по смисъл за дадена част от стихотворението.
Организация
на римата
Римата започва от последната ударена
гласна в стиха (русалка – малка, устремен – ден), но понякога се обогатява и от
еднакви по гласеж съгласни и гласни, които предхождат ударената гласна,
например: зрак – мрак; мъгловито – жаловито – в първия пример римата се
обогатява със съгласната р-, а във втория – със сричката лов-. Съзвучните
гласни пред ударената гласна не се броят като срички от състава на римата.
Римата задължително обхваща ударената
гласна и поне една съседна гласна. Не се смята за римуване, когато са еднакви
само крайните гласни на думите, напр. страна – зора. Когато ударената гласна е
в края на стиха, необходима е еднаквост със съгласната, която я предхождаща
(гори – зори) или която е след нея (дял – бял).
Видове
рими
Според мястото на ударението бива:
* мъжка рима — ударението е на последната сричка;
* женска рима — на предпоследната;
* дактилна рима — на третата сричка от края;
* хипердактилна — на четири или повече срички от края (среща се много
рядко).
Ако римата завършва на гласна, нарича се
отворена, ако завършва на съгласна – затворена.
Според мястото на римуваните стихове в
строфата се различават:
съседна (ААББВВ...),
кръстосана (АБАБ)
и обхватна рима (АББА).
Особен вид е римуването на думи след
всеки трети стих, например:
Аз любя всичко живо,
що светлий лъч заражда,
в скръбта на всички рани
по майката земя,
в блаженството свенливо,
що цвят на цвят обажда,
и в злобното мълчание
на скритата змия!
(Теодор Траянов, „Освободена душа“)
Според
мястото
на съзвучните думи римата бива краестишна,
начална и вътрешна. Повтарящото се разположение на римите е един от
признаците, които показват строфирането на стихотворението.
Римите
биват двойни, тройни, четворни и т.н. според броя на стиховете (два,
три, четири,...), които се римуват в една и съща рима, като най-честа е
двойната рима. Когато всички рими са еднакви, тогава цялото стихотворение се
нарича монорима.
Обикновено римите са прости (небесен – песен; велик – език),
но има и сложни или съставни рими,
образувани от две или три думи (где е – злодеи).
Най-силно въздействат върху читателя пълните, оригиналните, богатите рими,
които звучат хармонично и най-често се образуват от съзвучие на различни части
на речта – римуват се глагол и
съществително или прилагателно име, съществително
и прилагателно име и т.н. (бляска – рязка, чезна – беззвездна, железни –
бездни).
Точността на римата се определя от
еднаквостта на звуковете (т. нар. акустична рима), а не на буквите (графическа
рима), например: град – врат, близка – плиска.
Рима, в която след съзвучната ударена
гласна идат нееднакви по гласеж съгласни и гласни, се нарича асонанс.
При дисонанса или консонанса ударените
гласни в римата са различни, а съгласните и гласните след тях са съзвучни
(замръкна – викна).
Беше ли полезна статията? Ако да - намерете статията Теория на поезията - 2
Няма коментари:
Публикуване на коментар