понеделник, 23 май 2011 г.

Още нещо за бестселърите


Какво е това бестселър? 
     Бестселър (от английски - best seller „най-продаван") - е популярна книга, която попада в списък с най-продаваните. Терминът бестселър не определя литературните качества на произведението, то просто говори за голямата популярност, както например терминът блокбъстър за филми или хит за музикални произведения.
      Бестселърите по света
Като пример на бестселър за 2010 година може да посочим книгата на Тони Блеър "A Journey" . Тя се изкачи на върха в класацията в британския раздел на Amazon. Мемоарите на бившия премиер са най-бързо продалата се книга през първите 24 часа след премиерата й. Британското литературно списание "Букселър"  споменава, че за  24 часа са закупени между 200 000 и 400 000 екземпляра. Автобиографията на Блеър изпревари по този показател мемоарите на звезди и футболисти, като Дейвид Бекъм или Ръсел Бранд. Друг бестселър пък стана книга без текст, но със заглавие „За какво друго мислят мъжете, освен за секс". Всичките 200 страници, съдържащи се между предната и задната корици, са празни, но това не пречи това да е изключително купувана книга.
И все пак какво е бестселър в България? Оказа се, че това е трудно дефинируемо понятие.
В България годишно се издават около 6500 заглавия, точно толкова колкото и в Австрия.(двете страни имат население около осем милиона). На големи и развити пазари като британския например, броят е 110 хиляди. В Германия се отпечатват 85 000 годишно.
 Тенденциите са разнопосочни, но като цяло се отбелязва нарастване броя на издателствата и броя на издадените книги, за сметка на тиражите, които намаляват.
Освен това издателите и книжарниците в България рядко обявяват продадените тиражи на книгите си. В едно интервю за в-к „Капитал" Веселин Тодоров, изпълнителен директор на "Сиела" сподели, че счита една книга за успешна, ако от нея се продадат около 3000 копия. В седмицата, в която Хорхе Букай гостува в България, книжарниците "Хеликон" продадоха около 1000 бройки от книгите му в рамките на два дни. Като рекорд обаче можем да посочим книгата "Истината за Лили Иванова" на Мартин Карбовски, която  се е продала в тираж от 70 000. За сравнение - "Изгубеният символ" на Дан Браун е бил продаден в над 50 000 бройки.  Един млад български автор, в началото на кариерата си, обаче, се движи под 1000 тираж.

Защо?
Нарочно или не, но родните издателствата бягат от книги на български автори, особено ако тези автори са прохождащи. Никой не иска да влага труд и пари в рекламирането на нови заглавия и нови имена, сякаш това е запазена територия, до която няма достъп. Дефакто условията на бизнеса ограничават самия бизнес, стопирайки още в зародиш идеята за българския бестселър.

Какво да направи автора?
Навярно трябва да рекламира сам себе си и новото си произведение. Да си създаде имидж предварително, още преди да е издал книгата. Този български парадокс, колкото и шокиращ, вече намери свой израз чрез конкурса „Търся издател", организиран през есента на 2010 г. Целта му беше да изкара на светло заглавията на най-нови български книги и на техните автори. Основното в концепцията на този конкурс е идеята да се намерят реално продаваеми книги - потенциални бестселъри, чрез реално гласуване във фейсбук. Както и да научи авторите да представят себе си на читателската си аудитория, и да ги постави в активна позиция.
Идеята всъщност се оказа изключително интересна. Доста издателства проявиха интерес към новите представени заглавия и авторите им. Огромният брой участници пък с една или няколко книги, разкриха неподозирания писателски капацитет на българина.
        Победителите - потенциални бестселъри!(за българските условия на книжния пазар)
Всъщност скоро на пазара ще излязат трите романа, спечелили най-много гласове в „Търся издател".  Това са книгите на Деси Нико Алиса и петък вечер", на Иван Русланов - "Черният Ангел" и на Румен Романов „Извади си пръста от носа". Те събраха  хиляди гласове по интернет.
 Други възможности за реализация на идеята бестселър в България.
 Времената се менят. Технологиите напредват. Идеята за хартиената книга отшумява. Все по често хартиеното тяло е придружено от електронен вариант(електронна книга), диск, ако вътре има включени песни или под форма на аудио-книга, подкаст-файлове. Залага се на концепцията - едно заглавие в много варианти. Наскоро най-големият мобилен оператор в България пусна на пазара електронни книги, с възможност за теглене  и четене на елекронни устройства, така че вече разполагаме и с възможност за теглене на книги през телефона.
В този аспект може наистина да се поздравим, защото родната българска  книга вече има пряк достъп до реална читателска аудитория, наравно с чуждестранната литература у нас.
Ще има ли български бестселъри?
Реализацията на тази идея включва обединяването на усилия на автори, издателства, преводачи, писателски съюзи и Министерството на културата,  които да съдействат за представянето на наши книги и техните преводи на английски в най-големите пространства  на Amazon, Google e-books и др. 
Хубавото е, че българските автори в книжарниците вече са доста, това е добър знак, че родната литература има шансове да намери своите бестселъри.
И накрая искам само да спомена, че идеята за  българския бестселър на светования пазар не е фикс-идея, а нещо напълно възможно и постижимо.

G-точката в четенето и писането, 2010г.
Н. Господинова

Няма коментари:

Публикуване на коментар

Популярни публикации / месечен рейтинг