Поетът Кръстьо Раленков спечели Славейковата награда в националния конкурс за лирично стихотворение в Трявна. Раленков е роден в Панагюрище, живее в София, завършил е философия, скоро ще бъде издадена негова поетична книга. С втората награда е отличен поетът Гриша Трифонов, а двете трети награди са за Елица Горетова от София и Ненчо Славчев от Видин. Тази година в анонимния конкурс за лирично стихотворение на името на Петко и Пенчо Славейкови участваха с по една творба 300 автори от страната. Селекцията е направена от 5-членно жури, което по традиция остава анонимно до края на конкурса. Председател е Недялко Йорданов и членове Ясен Атанасов, Вера Христова, Людмил Попов и Пламен Дойнов. Славейкова награда 2012 Първа награда Кръстьо Раленков Денят на еднодневката По разчертаната с тебешир улица подскача детството ми или играе на ръбче. Епично ленив като волска каруца, скрибуца денят на живота из бръчките. Бърчи бърни денят, напряга се, капят лиги и пот. По-безсмъртен от бог и по-здрав от тояга аз играя … Самият живот. Аз съм той, а пък той … Той е друго. Вцепенена от уплах гора. И стрелка неизменно загърбила юга. Чук и сърп – смъртоносна дъга. Бае Тодор, бръснаря, по-чер от каиша си точи своя излишен бръснач. И по-остра от него е само въздишката. И се смесват през времето кръв и белег, и плач. А пък Спас се обеси над пращящото радио, със нозе във вълните на „Свободна Европа”. И въжето бе късо, колкото навик, а тъгата му тегнеща, колкото котва. По-безгрижен от смърт, аз играех тогава. Бях пират, индианец, пълзач по скалите. Бях висок до небето – и почти водоравен. Плодовете на пола несмело опитвах. Без асфалт и бордюри, съседната улица, обяви ни война. И игрите приключиха. Много чужди глави в бой със камъни счупих, много пъти и моята чупиха. Има притча в това, че се бихме за „ръбче”. И баналност – играчка, превърната в плачка. А навярно си сменяхме млечните зъби и от хищните сенки в нас вече се плашехме. Чичо Съби – клисарят – качи се на черквата и преди да се гмурне, помаха ни … И се чу, че избрал грехопадение, пред това да донася. Мима Лудата хукна по-гола от истина сред ликуващата манифестация. И я биха пред всички. Жестоко я биха! Както бият по празници. Но жестокото още не бе рафинирано. Още нямаше ласкава маска и беше наивно. Баба сложи ръцете си сухи, закри ми очите. И разказа ми приказка за самодиви. Все така се лекувахме, все така се тешахме – с самодиви, със билки, а дядо – с ракия. Бабо, миличка, аз вече знаех, че човекът добър е … и мълчалив. И растях – с тези странни човешки комети, и растях – не страните, душата ми първа брадяса, и растях – на пуловера заедно с плетката, цял сред изгрев, но вече вторачен във залеза. А по пладне любовите, думите, смислите свойте тъжни обратности сочеха. И човешкото беше напразно усилие Да решим квадратурата на кръга си порочен. Е, сега вече вечер е. Толкова ясна, че за първи път схващам колко добре е да викне майка ми от терасата. И в един светъл дом да ме прибере. Втора награда Гриша Трифонов Какво си казваме на чаша вино с гробаря и общинския кучкар Когато, казва ми кучкарят, уличните кучета сдадат общинските табелки от ушите си и се усмихнат за последно в тъмното, от рижите им козини изчезват бълхи и други – все безсмъртни – паразити. Понеже е дошъл студът. Освен че са безсмъртни, те остават без дом подслон, приют, без топла къща. И аз не мисля кучетата вече, мисля паразитите – в чии тела ще се заселят, къде са жълтите табелки на живота им, къде е топлината. Те къде са? Така е, отговаря му гробарят. Аз пък щом затрупам със пръст и пръсти най-последното отечество, дочувам как напускат изстиналата памет страховете на човека и се понасят в бяг по улиците на живота. И не помислям за мъртвеца вече – той е окончателен, за страховете мисля аз. И се страхувам. За тях и за живота им насетне. И млъкват двамата. И аз мълча. Но си припомням: виждал съм ги тия страхове – как се укриват в сенките и дебнат случайни минувачи посред нощ; и как се плашат по-малките от по-големи страхове; как – жълти – две по две се топлят детски страхчета … И как на всичките очите са големи. Припомням си как се събуждат: с агорафобия – водачът на тълпите, с клаустрофобия – миньорът, с аерофобия – водачът на алпийски експедиции. И не разбират откъде им е дошло. Тогава казвам на кучкаря и гробаря: „Най-страшни са бездомните ни страхове.” А може би – бездомните ни ярости? А може би бездомната ни радост. Трета награда Елица Горетова Passe par terre un Вървя на шпиц върху трамвайни жици с изкълчен глезен: тиха балерина, от прешлените ми расте чадър; опитвам да си спомня как се пази класическата стъпка с върхове на палците и прекосявам бавно този град, където кестени и гълъби летят надолу, където греховете от фасадите се мият с дъжд, не тези юношески заврънтулки, а грехове от нищо между тях. deux Фантазия отпада, две островитянчета с изпъкнали кореми, с натъпкани лули, лулища в уличките пушат облаци – да завали. Какъв позор вали над уличните книги, негодни за разпалване. trios под собствения си чадър ви взимам, смалени стълбове, читалища с омекнали врати, буквари на децата преди 20 години и ви говоря, и ви намилвам по клепачите, додето пак заспите като низ тютюн. Така ви се доспива и ви се мълчи, прекрасни мои. Градът и тази есен ще ви се присмива, на малките ви пажове поетите най-евтиното вино ще разлива. Мълчат, а новите им стихове напук растат и не стареят, в един далечен град, където непокътнати са верните им балерини. Трета награда Ненчо Славчев Разговор с улулица Прелетя със безшумни крила. Чух гласа, който сякаш попита: -На какво те научи нощта? - Да ги виждам дори в тъмнината, да не хваща душата ръжда, да не съхне в студения вятър. - Но кои са, какви са ти те? - Сам не знам, те са моите хора. Левски скочи за тях през стобора, не остави ни гроб, ни дете. - А зората, зората какво? - Подир слънцето свят се затича, аз се спуснах след него, а то ме целуна и още обича. - Вечерта за какво е дошла? - Нека седнем сами под небето посред светлия кръг на селцето, всички мои, на обща софра. - Но душите, които от век - В небесата са някъде скрити? те са тук, нали ти ги повика, улулице със глас на човек. - Ти не жалиш ли, нямаш ли жал? - Върху костите на предците са изрязани знаците скрити, по които до днес съм живял. - И с какво ще отключиш деня? - Със звъна на една чучулига и детенце, което повдига две ръчички – да бутне съня. |
За книгите днес
Пространство за нови книги и литературна критика
Съдържание
Автори в аванс
Анотация. Роман
видео-реклама
дебютна книга
детска литература
джапанки и книжки
Електронна книга
интервю
Книгите които всеки трябва да прочете
Литературен конкурс
Литературен конкурс-резултати
Литературна критика
литературна реклама
морски приказки
Нова книга
новини
поезия
Премиера
ревю на книга
статия
статия. Нели Господинова
Стихосбирка
Събитие
вторник, 12 юни 2012 г.
Кръстьо Раленков спечели Славейковата награда'2012
Етикети:
Литературен конкурс-резултати
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
Популярни публикации / месечен рейтинг
-
Живите затварят очите на мъртвите, а мъртвите отварят очите на живите. Живи Моите мъртви ж...
-
Между рода и числото има връзка, защото за да се определи рода на дадено съществително име, е нужно да превърнем думата в единствено чи...
-
Корени Отиде си баба и дворът заглъхна – там, в сухата, стара трева. И сякаш без баба навънка пр...
-
Без претенции за авторство, тук съм събрала най-важните неща, които трябва да знае всеки, който прави опити да пише в стихотворна фор...
-
Неправилно е схващането, че след като сте написали първите си 100 стихотворения, сте готови да издадете стихосбирка. Не всичко пръкнал...
-
,, …Според нас следните истини се разбират от само себе си: че всички човеци са създадени равни и техният Създател ги е дарил с определени...
-
Хеопсовата пирамида , известна още като Великата или Голямата пирамида в Гиза , е древна египетска пирамида , построена от фараон Хеоп...
-
В писмените текстове се срещат графични съкращения като с., м, мин ., които са условни знаци за означаване на съкратени думи. Принципъ...
-
Този или съкр. тоз и тоя, тази или съкр. таз и тая, това и разг. туй, мн. тези или съкр. тез и тия, показ. мест. 1. Като прил. При посочва...
-
,,Един приятел, литературен критик, твърдеше, че добрата литературна критика не си позволява да издава присъди. Да казва: това е добро, ...
Няма коментари:
Публикуване на коментар