Днес литературният блог „За книгите днес” среща своите читатели с талантливата Жени Янева – ученичка в 7 клас на 11 ОУ – София.
Коя е Жени и защо искам да ви
разкажа за нея?
Ето как тя определя себе си:
„Любознателно момиче с много неизброими интереси. Обичам да
снимам, защото снимките са начин да запечаташ незабравими спомени. Да пея,
защото това е едно от най-красивите занимания. Да танцувам и то не само
индонезийски танци, защото ми доставя удоволствие. Да пиша, защото така
изразявам себе си. Да рисувам, защото изкуството е безгранично. Да се
забавлявам сред любимите ми хора. Да чета – в моментите, когато искам да съм
сама. Да мечтая…”
Наскоро имахме за домашно да напишем
съчинение, на тема „Всеки своя пътека си има” и реших да споделя своето тук.
Всеки своя пътека си има
Майката на Изабела обичаше танците.
Като малка тя танцувала всеки ден, но поради травма била принудена да прекрати
с тренировките.
Изабела беше нещо
като кукла на майка ѝ – чрез нея тя изживяваше мечтите си. Ходеше на танцово
училище, като всеки ден упражняваше различни видове танци и се връщаше вкъщи
капнала от умора.
И макар многото
трофеи и признания, които момичето беше получило по състезанията, на които
ходеше, то не се чувстваше щастливо – майка ѝ не знаеше, че танците не ѝ се
удават, че всеки ден бива задържана в училище, защото не се справя добре.
Изабела реши да
не играе по волята на майка си и се влоши много в училище – дотолкова, че
родителите ѝ бяха извикани да говорят относно поведението ѝ в учителската стая,
заедно с директорката – изтънчена прима балерина.
Докато седеше до
вратата и драскаше в тетрадката си, момичето долови отделни думи от разговора,
казани по-високо: „Бавно развиваща се”, “неразбрана”, “проблемна ученичка” и
всякакви подобни. Въпреки притесненията си, Изабела продължи да рисува в
тефтера си – красив лебед, който се рееше в небето. Когато свърши с рисунката
си, Бела с въздишка прибра тетрадката си обратно в чантата си и стана от
земята, като преметна раницата си на гръб.
В същия момент
вратата рязко се отвори и от нея излязоха майка ѝ, пребледняла и със стъписано
изражение, и баща ѝ, който беше не по-малко стреснат. Двамата я погледнаха, без
да кажат и дума и тръгнаха напред.
Изабела ги
последва, без да разпитва къде отиват.
Тримата се качиха
в колата и пътуваха известно време, като накрая спряха пред нова оранжева
постройка.
Момичето веднага
разбра, че това е нещо като болница – нямаше как да сбърка обстановката – тихо
и дори малко тъжно.
Полутаха се малко
из коридорите, докато не спряха пред кабинет с табела „Детски психолог. Д-р
Димов”. Родителите ѝ почукаха тихо на вратата. Отвътре отвори нисък и набит мъж
с добродушно изражение и ги покани да влязат.
Изабела се
разположи на твърд стол и веднага извади тетрадката си, и започна да си драска.
Не вдигаше очи от нея – усещаше, че психологът я наблюдава. Не чуваше дори и
думичка от разговора – не искаше и да знае за какво си говорят големите.
Всичко притихна.
Психологът се обади, но в тона му нямаше дори и капчица ярост:
– Ъхъм! –
прокашля се той. – Дай ми тази тетрадка, ако обичаш.
Изабела послушно
се подчини и смирено му подаде тефтера.
Разговорът
продължи, но след известно време д-р Димов се обърна към Изабела:
– Ние с
родителите ти ще излезем, за да си поговорим насаме.
Мъжът не каза
нито дума повече, обърна се и даде знак на другите двама да го последват.
Бела остана сама.
Първоначално хвана и двете си ръце и си възложи да не пипа нищо, но мразеше да
бездейства.
Съзря с ъгълчето
на окото си, че в единия край на бюрото на психолога има несесер с моливи, а по
средата – пръснати празни листове.
Момичето не се
сдържа – изсипа цялото съдържание на моливника върху бюрото, хвана първия бял
лист, който видя, и започна да рисува.
Ръката ѝ се
движеше плавно по листа, изписвайки дъгообразни линии..
Скоро тя стана и
подпря рисунката си на стената и се отдалечи, за да види грешките си.
Пак седна зад
бюрото и продължи да твори – точно тогава през вратата влязоха родителите ѝ.
Изабела се
засрами, стана от мястото си и без да иска събори всичките моливи, но вместо да
ѝ се скарат, родителите ѝ я разцелуваха. Момичето погледна през рамото на майка
си, която тъкмо го прегръщаше и видя д-р Димов, седящ под рамката на вратата да
ѝ намигва.
Скоро след това
тя бе преместена в художествено училище, а като порасна картините ѝ обиколиха
световните галерии.
Един ден,
много години след това, Изабела и майка ѝ седяха на верандата на къщата си и
разговаряха за успехите на момичето.
– Нямаше да
стигнеш дотук, ако не беше този психолог – каза майката.
– А всъщност
какво се случи като говорихте насаме? – полюбопитства Бела.
Майка ѝ се
усмихна.
– Д-р Димов ни
показа тетрадката ти по история на танца – засмя се жената. – Нямаше нищо друго
освен рисунки с химикал! Той ни разказа, че не танците са твоята страст и
твоята цел в живота. Все още пазя онзи тефтер. Пазя също и рисунката, която
нарисува в онзи ден… – изведнъж по очите ѝ избиха сълзи. – О, толкова
съжалявам! Опитах се да изживея своите мечти чрез теб. Ако бях достатъчно
смела, нямаше да се откажа след травмата!
Изабела се
усмихна.
– Но ако не беше
ти, нямаше да открия, че рисуването е моето признание!
Двете се
прегърнаха и се засмяха заедно.
Жени Янева©Всички права запазени
Много красиво написано, Браво!
ОтговорИзтриване