петък, 17 юни 2011 г.

Днес започва „СЛЪНЦЕЛУНА”- 2011 „Фестивал на Древните Тайнства, за ЕньовДен” / номинирани стихове/




Осмо Разширено Издание
/Елин Пелин-Рила-Делчево, 17-26 юни/

ПРОГРАМА НА ФЕСТИВАЛА

Част Първа/17-19юни/ – СлънцеЛуна 2011
Арт Център „Деца на Земята“, Елин Пелин :
17 юни, петък:Откриване
18ч – Пресконференция за Всички: Представяне на Участниците, Целите и Програмата
20ч – Откриване на Фестивала с Д-р. Мария Папазова, Йоги Вананда, Николай Христов и Момера
„Шаманизъм от Шопско“ - автентичен фолклор с „Бистришки Баби“ и „Самодивата“ – Анна Марио
21ч - Изпращане на Слънцето - „Кръг на Ритъма“ с Мартин Иванов/Либера Институт/
22ч –„Месечина Мюзик“ представя: „Надеждата на Карандила“ – изпълнения на деца от музикалното училище „Надежда“ в гр.Сливен
22.30ч – „Театър Грифон“ представя:
„Смъртта на Дон Жуан“ – моноспектакъл на Светозар Кнезовски-Заро, по текст на Левена Филчева, сценография и костюм – Весела Вълчинова
23.30ч – „Дълбоко, в звука на Сърцето“ – лунна музика с DJ’s
02ч – „Тишина и покой“ – време за релакс

18-19 юни, Събота и Неделя: Еньовденски Тайнства
06ч – Сцена“Обредна Поляна „:Посрещане на Слънцето и сутрешни духовни практики: хатха йога, , тай-чи, кунг фу, смехо-йога
10ч – Програма за Личностно усъвършенстване:
Сцена „Цирк Кумбо“ – програма за децата
Сцена „Луна“ – дискусии
Сцена „Слънце“ – свободна слънчева музика с DJ’s .
Сцена „Арт&Бард“ – пърформанси, уъркшопи, инсталации, джем-сейшъни
Лекции, уъркшопи и демонстрации в“ Цветните Къщи“ – по програмите на място
19ч – Тракийски ритуал "Мълчана Вода" - тайнство
20ч - Смехо-йога за Активация на Елементите
21ч - Танцов Огнен Ритуал за Пробуждане на Енергиите по музика на Николас Аруин
22ч – SUNMOON PARTY : „ Месечина Мюзик“ представя: Новата реалност със „Силвър Бийт Колектив“&Приятели, Огнени танци със „Студентина“ и музика от DJ’s Дхарба и Сурбахар. С визията на Николас Аруин, Елена Оклева и ДжейКуб и специалното участие на Надежда Миразчийска и "Sound garden music camp" project with the "Big Bang club" selectas
02ч – Театър Грифон представя: „Забравени от небето“ – автентичен аудио-запис на Мама Злата Тодева
03ч – Разказваческите Традиции на Българите: приказни истории за самодиви и змейове
05ч –Тракийски Слънчев Ритуал: събиране на росни капки и откриване на 77 и половина лечебни билки; Мълчаливо Факелно шествие;Тържествено Посрещане на Слънцето; Огнено приношение на Сламен Кон; Самодивски танци и песни
08ч Еньовденски Ритуали за Здраве: Виене на китки и венци, Минаване под „Билковата арка“,
Наричания и гадания от Еньовите Булки
10ч – Мандала от семена и приготвяне на тракийска ритуална храна
11ч – Избиране на „Поет на СлънцеЛуна 2011“ – поетичен джем-сейшън
13ч – Етно фюжън с „Оратница“ и специалното участие на Валя Балканска и Петър Янев
14ч - Фолклорен Лечебен Букет: Песни и хора с „Шопския Ансабъл“ от Елин Пелин
15ч - Форум на Свободната Импровизация
21ч - Изпращане на Слънцето


Част Втора/21-22юни/ – Същинско Слънцестоене 2011
Рила Планина
21 юни: 18ч – сборен пункт на Старата Хижа „7те Езера“ и „Импровизиран Джем Сейшън“
22 юни: 05ч - посрещане на Същинското Слънцестоене в Рила, на молитвения хълм, при изворчето на живота

Част Трета/24-26юни/ – Традиционен Еньовден в Делчево, Пирин

Петък, 24 юни, Делчево, площада
20ч – „Магията на Делчево на Еньов Ден“ - Билков ароматен Мармалад от танци, песни и свирни със „Самодивите“, „Студентина“ , „Пой-чи“ и приятели

Събота, 25 юни – с. Делчево
07ч – Сцена „Поляната“ – йога, тай-чи и контактна импровизация
10ч - Уъркшопи в „Шарената къща“ – туристически арт-център
13ч - Открита среща на участниците във фестивала и представяне на селектираните творби в Поетичния Конкурс на СлънцеЛуна 2011. Участват журито на конкурса, артисти и лектори. Представяне на книгата на Камелия Кондова: „Колко е живот да му се сърдим“ и последни произведения на Левена Филчева
15ч – Психодраматична работилница - "Психодрамата и българският фолклор"
17ч - Откриване на изложба-базар „Правено с любов“ - в „Шарената Къща“
18ч – Голяма Зала /“Шарената къща“/: „Три-измерни шевици и Глаголица в Космическата геометрия“ – видеопрезентация и лекция на Илиан Богев
21ч - Сцени „Мегдана“ и „Светилище“ –Тракийски ритуал: „Мълчана Вода“ и „Магически танци от скритата Долина“ с групи за автентичен фолклор.
22ч „Поети на СлънцеЛуна2011“, пърформанс на Левена Филчева, Лора Скорчева и Камелия Кондова
22ч – Sunmoon party с „Оратница“, огнен пърформанс със „Студентина“ и DJ Dharba
01ч – Разказваческите Традиции на Българите – нощ на Разказвачите на митове, легенди и предания

Неделя, 26 юни – с. Делчево
05ч – Сцена „Мегдана“ - Мълчаливо факелно шествие, бране на билки и къпане с роса
06ч – Сцена „Светилище“ - Посрещане на Слънцето и ритуал „Еньова Буля“, самодивски танци и импровизации в чест на Слънцето и Изгрева
10ч – Сцена „Мегдана“ - Ритуали: „Еньов Венец“, „Наричания и гадания от Еньовата буля“ с участието на групата за автентичен фолклор от Баничан и Еньовата Булка
11ч – Народно веселие - Сите Българи Заедно!
С участието на Никола Григоров и групата за автентичен фолклор от с. Плетена
sunmoonfest.com




Деветте произведения, които журито в състав: Камелия Кондова (kamik), Лора Скорчева (Leni) и Левена Филчева (0805) избра между пристигналите 55 за Конкурса.


САМОДИВСКО

„..Дом самодива не сбира,
нито деца ти отглежда...”
Народна песен
/По мотиви от народни песни/

На ден слънце,
на нощ
разстояние,
пак се търся
и бягам от себе си.
Билки магийни
отново
при изгрев
безмълвно събирам,
в пазвата
си ги крия
заедно с утрото.
На теб ги наричам...
Самодива,
мамо,
ме раждала,
Самодива
коси ми е сплитала,
със самодиви,
мамо,
по нощи играя...
Змей, мамо,
чакам
да ми напие
водата...
Билки магийни
безмълвно събирам
и на изгрева
после тихо се моля:
по хората
все да те срещам
и да преплитаме
погледи,
а на кладенеца
после
по залез
винаги
ти да ми взимаш
цветето...
Нощем пък
със самодиви-сестрици
пак да се сбирам, мамо...
Самодива ме, мамо,
кърмила,
Самодива ме, мамо
отгледала,
затуй,
мамо,
не ме търси
вече –
аз на своето либе
все ще пристана,
а със самодивите
нощем, мамо,
все ще играя...
Самодиви,
мамо,
деца ще ми бавят,
Самодиви,
мамо,
деца ще ми гледат,
после,
мамо,
Самодива
аз сама
ще пустосвам...

ЗАЧАТИЕ

Сияние носи прашинката
върху крилото на пеперудата.
Отразява се Слънцето.
Космосът отваря врати за децата си.
Кани ги на пиршество.





ЛУННО

Извезава луната в прозореца гоблени
и бродира със свилена нишка.
Кът заформя с картини в ъглùте заоблени,
кът от звездни мечти и въздишки.

А в индигово-синята вис като с ладия,
извървяла спиралата Млечна,
óрион е гребецът, докоснал се с младия
път в очи на всемира извечен.

И заплитат със челюсти в тъмното паяци
от лъчи лунни люлки светлинни.
Като сянка случайна прелита във стаята
всеки спомен на мойте години.


ДЪГА

Запази цветовете за себе си
и ми дай ароматите.
Мирише на жълто, зелено, червено,
надушвам синьо в далечината.
Чуваш ли?...То идва.
Синьото.
Залива ме.
Синьо ли беше? Лилаво ли?
Не помня.
Усещам само как ме обвива.
Отдолу ли беше? Отгоре ли?
Не помня.
Усещам само как ме попива.
Събуждам се.
През цялото време съм гледал дъгата.

ОГЛЕДАЛО

Винаги това, което ме среща е моето отражение
във вселенското огледало на идващото,
обрърнало се зад мен е наречено - сторено.
И защото само аз виждам през тези две очи
всичко огледано в него е различно за мен и еднакво по принцип.
Принципите не се виждат, защото не се оглеждат.
Те са самото огледало.


ГРАБЕНЕ НА ПЛОДА

Жълт кантарион, бял пелин и бръшлян
пръстите сръчно откъсват;
Вирът блести от Луната огрян,
тялото къпе се в пръски...
Върху косите ми билков венец –
тръпна, дано ме опази!
Ще ме проклина и тоз хубавец:
бродница – всички ме мразят.
Ето я нивата с едрия плод.
Бързо на работа! Тичам...
Да си магьосница не е живот,
но пък аз си го обичам.

Хвърлям си ризата... С думи на мощ
теб призовавам, Богиньо!
Кратка до писък е лятната нощ...
Хайде, ела, помогни ми!
Дай ми от всички най – силния клас –
рожбите да си изхраня.
Втора година вдовица съм аз,
нямам ни мъж, ни имане.
Чуваш ме... Житото ляга в поклон,
гордо стърчи само „Царят”
Миг да го скърша, но падам със стон
и две ръце ме изгарят...

Дебнел е долу край стария път;
Силен е. Как да избягам?
Лакомо взема от моята плът
всичко, каквото му трябва...
Дърпа косата ми здраво с ръка,
ще ми откъсне главата.
Сокове парят по мойте бедра
и напояват земята...
Ох, ненаситен е, ала след час
слънцето ще се покаже;
Гола и рошава – за един клас
с камъни ще ме накажат!

Няма да имат ни милост, ни жал
от село да ме прокудят.
Господи, който живот си ми дал,
моля те, да сториш чудо!
Ставам най - кротка от всички жени,
в църквата свещи ще паля,
няма да бъркам вълшебни треви
и да се скитам след залез...
Плача, заричам до първи лъчи,
че са ми малки децата,
а оня мъж ме поглежда в очи
и на гърба си ме мята…

Носи ме сякаш съм леко перце
и дяволито занича;
Още по – здраво ме стисва в ръце
и казва, че ме обича!
Чакал отдавна удобен момент
да си ме вземе в дома си...
Ама е хубав и строен левент,
и като змей люби... - Ясно!
Тъй взех с мен Царя на Еньовден,
вързан на възел в косите.
С дар от небето благословени,
двама ще бъдем честити!

ХРАМ

В един езически храм
разпилях тотемите на любовта.
Луната се разсипа по пълнолуние.
Изгоряха тайните,
замесени с билки:
обичниче – за обич;
ружа – за мъка;
незабравка – за вечност.
Нощта събра в ласо
любопитството на звездите,
мълчаната лунна вода
и началото на деня,
който очаква смисъла.


САМОВИЛА

Гора е, Боже, дъхава и млада -
коси разплела, гиздава девица.
Омае ли те, цял живот ще страдаш
по тъмните ù сенчести ресници.

Река е, Боже, буйна и дълбока,
понесла гибел в мътните си вени.
Но в извора ù кротко спи животът –
стихия е, а всъщност е спасение.

И път е, Боже, стръмен и опасен,
с магии сечен и в мъгли обгърнат,
през росни билки и отровни страсти.
Поемеш ли го, няма да се върнеш.

Жена е, Боже, дива самовила,
опиваща нощта с тръпчиво вино,
за да открадне мъжката ти сила...
Така да е. Но нека да я има.

КРЪГА НА ВИДЕЛИНАТА

Гледам, разбирам То как става и виждам.
Всичко, което виждам е същото като всичко.
То ме кара да чувствам всичко към Цялото.
Чувствайки, проглеждам, за да видя.
Нещо ново, същото като първото.

Няма коментари:

Публикуване на коментар

Популярни публикации / месечен рейтинг