Още със заглавието си книгата предизвиква интерес. Едноименното стихотворение звучи в "токата и фуга на Бах", над звездните ливади на богинята Лада, когато в приказен апотеоз два еднорога се любят насън. Слушам и веселите истории,които Румяна Пелова разказва за тълкуването му. В никакъв случай не гадайте смисъла на заглавието сами. "Еднорози се любят насън" се идентифицира с едноимената картина на Маргарита Толкачева, която виждате като корица на стихосбирката.
Когато стъпваш в храма на поезията със своето женско Аз, когато като пламнала ерес разкриваш себе си, без остатък, можеш да чуеш и въздишки, и ръкопляскания,но и упреци. Казват, че "нещата от живота" са противоречиви. Те не се вместват в рамките и нормите на класиката, нито в стерилния свят на благоприличието. Дали приказна, дали човешка - любовта има различни лица.
Защо тогава споделянето на този сакрален и интимен свят с читателя, се възприема по-скоро като ерес, отколкото като "откровение"?
Една поетеса заявява смело "Не искам да бъда светица", искам "Нощни водопади", "Аз съм и огън, и пламък и мъничко дим". Една поетеса разпалва горещо еретичните пламъци на еротиката в стиховете си.
Скандално ли е това?
На този въпрос самата Румяна Пелова отваря стихосбирката си, за да прочете най-скандалното стихотворение в нея "Нощни водопади".
Слушайки го се опитвам да разбера кое е по-провокативното в тези редове: дали еротиката или ересните символи, вплетени в нея? Нали в крайна сметка всеки сам избира и вярата и безверието си...
После, когато разтварям книгата намирам следния пасаж:
"Забелязвали ли сте,че всеки човек има свой собствен дъжд?
Забелязвали ли сте, че всеки дъжд си има свой живот и свое неповторимо лице?"/Моят дъжд/
Моят дъжд не е твой.
Има думи които не бива да бъдат изричани.
Хората не бива да остават равнодушни, защото паметта е жива и ако не си посадил поне едно цвете или не си прочел поне едно стихотворение, може би никога няма да разбереш философския замисъл и идеята да отстояваш себе си винаги и навсякъде, така както прави Румяна.
А, вие, виждали ли сте еднорози?...
За книгите днес
Пространство за нови книги и литературна критика
Съдържание
Автори в аванс
Анотация. Роман
видео-реклама
дебютна книга
детска литература
джапанки и книжки
Електронна книга
интервю
Книгите които всеки трябва да прочете
Литературен конкурс
Литературен конкурс-резултати
Литературна критика
литературна реклама
морски приказки
Нова книга
новини
поезия
Премиера
ревю на книга
статия
статия. Нели Господинова
Стихосбирка
Събитие
четвъртък, 16 юни 2011 г.
Еротика и ерес в "Еднорози се любят насън" на Румяна Пелова
Етикети:
Литературна критика,
Стихосбирка
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
Популярни публикации / месечен рейтинг
-
Живите затварят очите на мъртвите, а мъртвите отварят очите на живите. Живи Моите мъртви ж...
-
Между рода и числото има връзка, защото за да се определи рода на дадено съществително име, е нужно да превърнем думата в единствено чи...
-
Корени Отиде си баба и дворът заглъхна – там, в сухата, стара трева. И сякаш без баба навънка пр...
-
Без претенции за авторство, тук съм събрала най-важните неща, които трябва да знае всеки, който прави опити да пише в стихотворна фор...
-
Неправилно е схващането, че след като сте написали първите си 100 стихотворения, сте готови да издадете стихосбирка. Не всичко пръкнал...
-
,, …Според нас следните истини се разбират от само себе си: че всички човеци са създадени равни и техният Създател ги е дарил с определени...
-
Хеопсовата пирамида , известна още като Великата или Голямата пирамида в Гиза , е древна египетска пирамида , построена от фараон Хеоп...
-
В писмените текстове се срещат графични съкращения като с., м, мин ., които са условни знаци за означаване на съкратени думи. Принципъ...
-
Този или съкр. тоз и тоя, тази или съкр. таз и тая, това и разг. туй, мн. тези или съкр. тез и тия, показ. мест. 1. Като прил. При посочва...
-
Относно последните промени свързани с пунктуацията при цитиране . В новия речник (127.3.4.;127.3.5.) са дадени следните правила ...
Няма коментари:
Публикуване на коментар